En kurs i bemötande
I huvudet hör jag den där låten från Queen, ” Bicycle, Bicycle, I want to ride my Bicycle, I want to ride it now” (sv. övers: Cykla, cykla, Jag vill cykla på min cykel, Jag vill cykla på den nu)
I morgonrusningen susar jag fram på min nyss iordninggjorda cykel. Äntligen rullar den mot våren och sommaren! Under fredagens bloggträff fick det mig att fundera på hur det är med cykling efter en hjärnskada. Jag ställer frågan i gruppen och alla visar intresse för ämnet. Balansen kommer på tal som det främsta hindret. Det och och neglekt. ’Neglekt innebär att uppmärksamheten åt den ena sidan är nedsatt, det är den motsatta sidan i förhållande till hjärnskadan’ (afasiförbundet.se). Kim delar med sig av en historia om hur han tränade bort sin neglekt som enligt läkarna inte skulle vara möjligt. Vid körning med bilskolelärare i syfte att få tillbaka körkortet ber läraren Kim stanna bilen efter en stunds körande. Kim tyckte att det gick bra med körningen. Då svarar läraren att de ska avbryta eftersom han kör i vänster körfält!
Kim som är fast besluten att få tillbaka sitt körkort bestämmer sig för att börja cykla. Efter en tids tränande och ramlande rullar det på. Vid nästa bilkörning var det inga problem längre. Neglekten var alltså borta genom träningen på cykeln. Han visar stolt upp sitt körkort för oss. Vi bestämmer oss för att testa lite cykling när det blir tillfälle. Kanske inte ett Tour de France lopp men Iallafall sätta sig på den så får vi se hur långt det går. Det får bli ett inlägg om det i bloggen sedan.
Innan bloggruppen tar helg tar de sig till en närliggande pub för en törstsläckare och vidare diskussion. Marcus uppvisar ett av sina samlade framsteg och parkerar elrullstolen, greppar kryckan och tar sig längst in i lokalen där det enda lediga bord erbjuds. Då kommer vi till det där med bemötande som ju är så viktigt i synnerhet på en krog. Bartendern som sett oss, en grupp stapplande människor kämpa sig till bordet kommer fram och säger: ”Det är bäst om ni gå till baren och beställer”. Baren ligger då i början av lokalen, alltså där vi kom in. Fredrik står för det bästa motsvaret ” Nä, det är bäst om vi beställer här!” med en bestämd och tydlig röst. Varpå en försynt bartender/servitör tar upp beställningen och hämtar drickat. En kurs i bemötande kanske skulle vara något för detta ställe. Förmodligen väljer vi ett annat nästa gång.
/Huvudsaken