Hos frisören
Att gå till frisören är inte alltid så enkelt eftersom kommunikationen är viktig. Först och främst ska det bokas tid och sedan gäller det att komma ihåg vilken tid som är bokad. Väl i frisörstolen gäller det att tala om vilken typ av klippning som gäller. Ett sätt kan ju vara att ta med sig en bild, kanske på sin smartphone och visa frisören. Värt att ha i tanken är dock att alla har olika förutsättningar så det kanske inte blir exakt som den där bilden på Richard Gere eller Jennifer Aniston, men frisören får iallafall ett hum om hur jag vill ha det. Att ha en almanacka, antingen på sin mobil, eller en fysisk almanacka i fickan eller väskan är bra att ha för att skriva in sin bokade tid. Det är också bra att meddela frisören redan innan, om det är möjligt, att jag t.ex. har svårt med talet. Hos en del frisörsalonger går det att boka själv på internet, vilket underlättar då man inte behöver ringa och prata med frisören.
Om man har svårt med talet kan det vara bra att be frisören ställa Ja och Nej-frågor, t.ex. ”Vill du ha det kortare?” ”Är det här bra?” Då kan man svara med tummen upp/ner eller något annat tecken. En bra frisör tar sig tid åt kunden, talar om vad hen gör och är tydlig med vad som ska göras.
Denna fredagsträff har Huvudsaken blivit en frisörsalong! Fredrik får sitt yviga skägg trimmat och när vi ändå håller på passar vi på att klippa håret också.
Vi hoppas att många kommer på fredag då vi har öppet hus!
/Huvudsaken