För dig som har svårt att kommunicera finns det stöd att få. Särskilda samtalstolkar kan hjälpa dig vid telefonsamtal och möten. De ser till att samtalet flyter på så att alla förstår. Du kan också få läs- och skrivhjälp. Stödet är kostnadsfritt.

Tycker du att det är svårt att använda telefon? Fastnar du i telefonväxlar och lyckas inte komma fram till en människa? När du ska besöka till exempel läkaren eller Försäkringskassan, har ni svårt att förstå varandra? Har du problem att sköta din post för att det är besvärligt för dig att läsa eller skriva?

Då finns det stöd i form av två tjänster: Teletal och Taltjänst. Deras tolkar är specialister på att hjälpa personer med funktionsnedsättningar. Men de jobbar på lite olika sätt, och kompletterar varandra. Du behöver inte välja, utan kan gärna använda båda.
Teletal och Taltjänst kostar dig inget.

Du behöver ingen remiss eller speciell diagnos. Teletal får användas fritt av alla som känner att de behöver det stödet.

Tolkarna finns med under samtalet. De kan tolka otydligt tal och svåra ord. Du väljer själv vilken hjälp du vill ha och hur mycket. Ni förbereder också samtalet tillsammans.

Tolkarna är opartiska. De kan hjälpa dig med formuleringar, men de är noga med att inte påverka dina beslut. För att kunna få hjälp av dem måste du därför ha en kognitiv förmåga och kunna fatta egna beslut.

Teletal tolkar inte andra språk än svenska.

Alla tolkarna har tystnadsplikt. De berättar aldrig för någon annan om dig och dina samtal.

Så fungerar Teletal

Alla som känner att de behöver stöd under ett telefonsamtal får använda Teletal. Det är en telefontjänst som finns i hela landet.
Du använder din egen telefon för att prata med tolken.

Det är fritt fram att använda Teletal varje dag, så mycket du vill. Du får använda Teletal för vilka telefonsamtal som helst. Men utlandssamtal får vara högst två minuter långa.

Samtalen behöver inte vara viktiga. Du kan använda Teletal för att till exempel ringa Försäkringskassan eller vårdcentralen. Men det går lika bra att använda Teletal för att ringa en kompis och säga hej.

Så här går det till: Först ringer du Teletal på 020-22 11 44. Du berättar vilket telefonnummer du vill till och vilken sorts hjälp du vill ha.

Då ringer tolken upp den du söker, och kopplar ihop er medan du är kvar i luren. Under hela samtalet finns tolken med som stöd.

När ni är färdiga kopplas den tredje personen bort. Sedan pratar du och tolken ensamma om hur du upplevde samtalet.

Det är du som bestämmer hur tolken ska hjälpa dig. Har du svårt att forma ord kan tolken hjälpa den andra personen att förstå. Tolken kan förtydliga för dig vad den andra personen säger. Eller så kan tolken bara finnas med tyst i bakgrunden tills du frågar tolken något.

Tolken kan hjälpa till med tonval i telefonväxlar så att du hamnar rätt.

Tolken kan också vara en hjälp för minnet. Om du vill tar tolken korta anteckningar under samtalet och skickar dig efteråt. Kanske sades viktiga datum och siffror?

Teletal får användas även av den som inte har några språksvårigheter. Du kanske bara vill ha minnesstöd eller hjälp med en telefonväxel.

Myndigheter kan använda Teletal om de ringer dig. Då hjälper tolken dig på samma sätt som om det var du som ringde upp.

Teletal har öppet varje dag året om.

Så når du Teletal
020-22 11 44
Öppettider:
Vardagar: 8–20
Helger: 12–16
Hemsida: https://teletal.se/sv/startsida/
Från utlandet: +46-8-21 11 19

Se en film om Teletal

 

Teletal har givit sitt godkännande att deras film finns här.

Kort om Teletal

  • Ger dig hjälp i telefonluren
  • Du kan ringa varje dag, så mycket du vill
  • Samtalet får handla om vad som helst
  • Du måste själv kunna prata med Teletal i luren
  • Hjälper även dig som bara behöver stöd för minnet