Vad är mental trötthet

Många med mental trötthet berättar att de känner sig piggare av att vara ute i naturen.

Svårt att få rätt stöd vid mental trötthet

Till april månads tisdagsträff om mental trötthet kom runt 25 deltagare för att lyssna på Åsa Larsen och Ann-Mari Billing på Habilitering och Hälsa. Flera delade också med sig av egna erfarenheter av hjärntrötthet.

Trött i huvudet, så kan väl alla känna sig lite då och då? Men med lite vilja kan man väl ta sig igenom dagen ändå?

Ja, tyvärr finns det många sådana missförstånd och mycket okunskap om det osynliga funktionshindret mental trötthet.

– Få husläkare känner till det. Trots att mental trötthet inte alls går att påverka med viljan uppfattas många som lata. Det är svårt att få rätt stöd och insats, säger psykolog Ann-Marie Billing.

De flesta människor kan visserligen känna igen sig ibland i flera av de vanliga symtomen: trötthet, tankeenergin försvinner, sämre koncentrationsförmåga, huvudvärk, stresskänslighet. Men det är väldigt stor skillnad mellan att känna sig trött en dag och tappa i energi efter en stressig dag, och den vardag som sjukdomen mental trötthet innebär.

För det handlar om en extrem energilöshet. Ofta behöver man dagar av vila för att återhämta sig efter en aktivitet. De flesta är mycket känsliga för ljud, ljus, folksamlingar och stress – att sitta på en buss tillsammans med andra människor kan vara helt ohanterligt. Minnesproblem är vanliga.

Mycket energiåtgång och små reserver

Typiskt för mental trötthet är också att väldigt lite är automatiserat. Större delar av hjärnan än vanligt behöver jobba. Därför kräver varje liten detalj stor ansträngning, och äter av energireserver som redan från början är väldigt små.

Att skriva ett par ord innebär att behöva fingrarna runt pennan så att man får ett ordentligt grepp, sedan att föra handen rätt för att få till bokstävernas form, dessutom att placera dem på pappret så att de följer en linje … ja, det är många saker att klara av på en gång. Var och en av dem kan vara en utmaning för den med mental trötthet.

Och när energin är slut, så är den slut. Då kan det bli som en blackout. Hjärnan låser sig helt.

– Man kan jämföra med batterier. Andra har energi som ett bilbatteri. Det är stort, och vid användning laddas det hela tiden upp. Men med mental trötthet har man som ett AA-batteri. Det är mycket mindre, och laddas inte upp, säger arbetsterapeut Åsa Larsen.

Strategi och planering

Det görs läkemedelsstudier, men än finns varken medicin eller botemedel. Som behandling finns dels strategier för att hantera tröttheten, dels mindfulness-träning som visat bra resultat men inte passar alla.

Strategierna handlar om planering i förväg för att hushålla med resurserna. Man behöver god nattsömn, regelbundna pauser och ett schema där man doserar aktiviteter sparsamt. Gör man mer än man klarar krävs det genast väldigt mycket mer återhämtning för att komma tillbaka. Mest energi och minst trötthet får man alltså om man noga planerar och doserar. Att inte göra mer än en sak om dagen är en bra tumregel för många.

Ett bra verktyg är också att fundera igenom vilka saker man själv blir pigg av, och göra mer av dem. Många med mental trötthet berättar att de får energi av att vara i naturen.

Nödvändigt att förklara

Har man mer mental trötthet ju svårare hjärnskadan är? Nej, det finns ingen sådan koppling. Men detta är ännu ett vanligt missförstånd, som gör det svårt för drabbade att få rätt diagnos och rätt stöd. Mental trötthet syns inte på röntgen.

Åsa Larsens råd är att ta med en broschyr om åkomman när man söker något stöd eller någon insats. Med hjälp av den kan man förklara ordentligt hur allvarlig den är och vilka problem den ställer till med i vardagen. Då är det lättare att få en insats beviljad.

Specialister på Sahlgrenska sjukhuset som forskar om ämnet har tagit fram en sådan broschyr att ladda ned. På deras hemsida om mental trötthet finns också en liten informationsfilm. Det finns också en broschyr om strategier för att lättare klara vardagen.

TEXT: LINNEA LINDBLAD

X